25/5/09

Eπιστολή ενός Εβραίου στρατιώτη προς έναν Παλαιστίνιο

Γεια σου,
Ενώ ο κόσμος θα βλέπει τα ερείπια στη Γάζα, εσύ θα γυρίζεις στο σπίτι σου που παραμένει όρθιο. Όμως, είμαι σίγουρος ότι θα σου είναι ξεκάθαρο πως κάποιος ήταν στο σπίτι σου, ενώ εσύ απουσίαζες. Εγώ είμαι αυτός ο κάποιος. Πέρασα πολλές ώρες φανταζόμενος το πώς θα αντιδρούσες, όταν θα έμπαινες στο σπίτι σου. Πώς θα ένιωθες, όταν θα καταλάβαινες ότι ισραηλινοί στρατιώτες είχαν κοιμηθεί στο στρώμα σου και χρησιμοποίησαν τις κουβέρτες σου για να ζεσταθούν.
Ξέρω ότι αυτό θα σε έκανε να θυμώσεις και να λυπηθείς κι ότι θα ένιωθες αυτή την παραβίαση των πιο απόκρυφων περιοχών της ζωής σου, από αυτούς που έχουν οριστεί ως εχθροί σου, με μεγάλο εξευτελισμό. Είμαι σίγουρος ότι με μισείς με αχαλίνωτο μίσος, κι ότι δεν έχεις ούτε την παραμικρή επιθυμία να ακούσεις αυτά που έχω να σου πω. Συγχρόνως, είναι σημαντικό για μένα να σου αναφέρω τα παρακάτω, με την ελπίδα ότι υπάρχει ακόμα μια πάρα πολλή μικρή ευκαιρία ότι θα με ακούσεις.
Πέρασα πολλές μέρες στο σπίτι σου. Εσύ και η παρουσία της οικογένειάς σου ήσασταν σε κάθε γωνιά. Είδα τις οικογενειακές σου φωτογραφίες στον τοίχο, και σκέφτηκα τη δική μου οικογένεια. Είδα τα μπουκαλάκια με τα αρώματα της γυναίκας σου πάνω στο τραπεζάκι, και σκέφτηκα τη γυναίκα μου. Είδα τα παιγχνίδια των παιδιών σου και τα σχολικά τους βιβλία για τα αγγλικά. Είδα τον υπολογιστή σου και πώς είχες βάλει το modem και το ασύρματο τηλέφωνο δίπλα στην οθόνη, ακριβώς όπως κι εγώ.
Θα ήθελα να ξέρεις ότι παρά τη μεγάλη ακαταστασία που βρήκες στο σπίτι σου, και που έγινε όταν ψάχναμε για εκρηκτικά και σύρραγγες (που πράγματι βρέθηκαν σε άλλα σπίτια), κάναμε ό,τι ήταν δυνατόν για να προστατεύσουμε τα υπάρχοντά σου. Όταν μετακινήσαμε το τραπέζι του υπολογιστή, έβγαλα τα καλώδια από την μπρίζα και τα έβαλα προσεκτικά κάτω στο πάτωμα, όπως θα έκανε και με τον δικό μου υπολογιστή. Σκέπασα επίσης τον υπολογιστή με ένα κομμάτι ύφασμα για τον προφυλάξω από τη σκόνη. Προσπάθησα να ξαναβάλω στη θέση τους τα ρούχα που έπεσαν όταν μετακινήσαμε την ντουλάπα, αν κι όχι με τον ίδιο τρόπο, όπως θα το έκανες εσύ, αλλά τουλάχιστον έτσι που να μη χαθεί τίποτα. Ξέρω ότι τα συντρίμμια, οι σφαίρες στους τοίχους σου και η καταστροφή των σπιτιών στη γειτονιά σου, κάνουν τις περιγραφές μου να ακούγονται γελοίες στα αυτιά σου. Όμως, χρειάζομαι να με καταλάβεις, να μας καταλάβεις, και ελπίζω να στρέψεις την οργή και την κριτική σου προς τη σωστή μεριά.
Αποφάσισα να σου γράψω αυτό το γράμμα, ιδιαίτερα καθώς έμεινα στο σπίτι σου. Μπορώ να μαντέψω ότι είσαι έξυπνος και μορφωμένος και ότι υπάρχουν στο σπίτι σου άτομα που φοίτησαν σε Πανεπιστήμιο. Τα παιδιά σου μαθαίνουν αγγλικά, κι εσύ έχεις σύνδεση με το Internet. Δεν έχεις άγνοια. Ξέρεις τι συμβαίνει γύρω σου. Συνεπώς, είμαι σίγουρος ότι ξέρεις ότι οι πύραυλοι Kassam εκτοξεύθηκαν από τη γειτονιά σου και έπεσαν σε πόλεις και χωριά του Ισραήλ. Πώς μπορούσες να βλέπεις αυτές τις εκτοξεύσεις κάθε εβδομάδα και να μη σκεφτείς ότι κάποια μέρα θα λέγαμε «φτάνει πια»;! Δεν σκέφτηκες ποτέ ότι είναι ίσως λάθος να εκτοξεύονται πύραυλοι πάνω σε αθώους πολίτες που προσπαθούν να ζήσουν μια φυσιολογική ζωή, ακριβώς όπως και εσύ; Για πόσο χρονικό διάστημα νομίζεις ότι θα καθόμασταν χωρίς να αντιδράσουμε; Σε ακούω να λες «μα δεν το έκανα εγώ, η Hamas το έκανε». Η διαίσθησή μου μού λέει ότι δεν είσαι ο πιο φανατικός υποστηρικτής της. Αν κοιτάξεις από κοντά τη θλιβερή πραγματικότητα στην οποία ζει ο λαός σου, και δεν προσπαθήσεις να έχεις αυταπάτες ή να βρεις δικαιολογίες περί «κατοχής», θα πρέπει σίγουρα να καταλήξεις στο συμπέρασμα ότι η Hamas είναι ο πραγματικός σου εχθρός.
Η πραγματικότητα είναι τόσο απλή, που ακόμα και ένα παιδί 7 ετών μπορεί να την καταλάβει: Το Ισραήλ αποσύρθηκε από τη Λωρίδα της Γάζας, μετακίνησε τις στρατιωτικές του βάσεις και τους πολίτες του από το Gush Katif. Όμως, συνεχίζουμε να σας προμηθεύουμε με ηλεκτρικό ρεύμα, νερό, και αγαθά (κι αυτό το ξέρω πολύ καλά καθώς στη διάρκεια της στρατιωτικής μου θητείας, φύλαξα τα συνοριακά περάσματα πάνω από μια φορά, και είδα εκατοντάδες φορτηγά γεμάτα με αγαθά να μπαίνουν στην αποκλεισμένη-ελεύθερη Γάζα κάθε μέρα).
Παρόλα αυτά, για λόγους που δεν μπορούν να γίνουν κατανοητοί και χωρίς καμιά λογική, η Hamas εκτόξευε πυραύλους σε ισραηλινές πόλεις. Για τρία χρόνια σφίγγαμε τα δόντια μας και συγκρατιόμασταν. Στο τέλος, δεν μπορούσαμε να το αντέξουμε άλλο πια και μπήκαμε στη Λωρίδα της Γάζας, στη γειτονιά σου, για να απομακρύνουμε αυτούς που θέλουν να μας σκοτώσουν. Μια πραγματικότητα που είναι οδυνηρή αλλά πολύ εύκολη για να εξηγηθεί. Μόλις συμφωνήσεις μαζί μου ότι η Hamas είναι ο εχθρός σου κι εξαιτίας αυτών, ο λαός σου υποφέρει, τότε θα καταλάβεις επίσης ότι η αλλαγή πρέπει να έρθει από μέσα. Ξέρω πολύ καλά ότι αυτό που λέω είναι πιο εύκολο να γραφτεί παρά να γίνει, αλλά δεν βλέπω άλλον τρόπο. Εσύ, που είσαι συνδεδεμένος με τον κόσμο και ενδιαφέρεσαι για τη μόρφωση των παιδιών σου, πρέπει να ηγηθείς, μαζί με τους φίλους σου, μιας πολιτικής εξέγερσης κατά της Hamas.
Σου ορκίζομαι, ότι αν οι κάτοικοι της Γάζας ασχολιόσασταν με το να φτιάχνατε δρόμους, να κτίζατε σχολεία, να ανοίγατε εργοστάσια και πολιτιστικά ιδρύματα, αντί να ζείτε σε αυτο-λύπηση, να κάνετε λαθρεμπόριο όπλων και να τρέφετε μίσος κατά των Ισραηλινών γειτόνων σας, τα σπίτια σας δεν θα ήταν ερείπια τώρα. Αν οι ηγέτες σας δεν ήταν διεφθαρμένοι και δεν κινούνταν από μίσος, τα σπίτια σας δεν θα είχαν καταστραφεί. Αν κάποιος σηκωνόταν και φώναζε ότι δεν ωφελεί το να εκτοξεύονταιι πύραυλοι σε αθώους πολίτες, εγώ δεν θα χρειαζόταν να βρεθώ στην κουζίνα σου ως στρατιώτης.
Δεν έχετε χρήματα, θα μου έλεγες; Έχετε πολύ περισσότερα από ό,τι μπορείς να φανταστείς. Ακόμα και πριν να πάρει η Hamas τον έλεγχο της Γάζας, την εποχή που ζούσε ο Yasser Arafat, εκατομμύρια αν όχι δισεκατομμύρια δολάρια, δωρεά της παγκόσμιας κοινότητας προς τους Παλαιστίνιους, χρησιμοποιήθηκαν για την αγορά όπλων ή πήγαν κατευθείαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς των ηγετών σας. Τα κράτη του Κόλπου, τα Εμιράτα – τα αδέλφια σας, η σάρκα και το αίμα σας, είναι μερικά από τα πιο πλούσια κράτη στον κόσμο. Αν υπήρχε έστω και ένα αίσθημα αλληλεγγύης ανάμεσα στα Αραβικά έθνη, αν τα έθνη αυτά είχαν το παραμικρό ενδιαφέρον να βοηθήσουν τον Παλαιστινιακό λαό, τότε η κατάστασή σας θα ήταν πολύ διαφορετική. Πρέπει να γνωρίζεις την περίπτωση της Singapore. Η έκτασή της δεν είναι πολύ μεγαλύτερη από τη Λωρίδα της Γάζας και θεωρείται ότι είναι η δεύτερη πιο πυκνοκατοικημένη χώρα στον κόσμο. Όμως, η Singapore είναι μια πετυχημένη χώρα που ευημερεί και διοικείται καλά. Γιατί να μη γίνει το ίδιο και με σας;
Φίλε μου, θα μου άρεσε να σε αποκαλώ με το όνομά σου, αλλά δεν θα το κάνω αυτό δημόσια. Θέλω να ξέρεις ότι είμαι 100% σύμφωνος με αυτό που έκανε η χώρα μου, ο στρατός μου, κι εγώ. Όμως, νιώθω τον πόνο σου. Λυπάμαι για την καταστροφή που βρίσκεις στη γειτονιά σου αυτή τη στιγμή. Προσωπικά, έκανα ό,τι μπορούσα για να ελαχιστοποιήσω όσο ήταν δυνατόν την καταστροφή στο σπίτι σου. Κατά τη γνώμη μου, έχουμε πολύ περισσότερα κοινά από ό,τι ίσως να φαντάζεσαι. Είμαι ένας πολίτης, όχι ένας στρατιωτικός, και στην ιδιωτική μου ζωή δεν έχω καμιά σχέση με το στρατό. Όμως, έχω υποχρέωση να αφήνω το σπίτι μου, να φοράω στρατιωτική στολή, και να προστατεύω την οικογένειά μου κάθε φορά που δεχόμαστε επίθεση. Δεν έχω καμιά επιθυμία να βρίσκομαι στο σπίτι σου φορώντας στρατιωτική στολή και θα ήμουν πολύ χαρούμενος να κάθομαι μαζί σου ως επισκέπτης στην ωραία σου βεράντα, και να πίνω τσάι από το φασκόμηλο, που φυτρώνει στον κήπο σου.
Το μόνο άτομο που μπορεί να κάνει πραγματικότητα το όνειρο αυτό είσαι εσύ. Ανάλαβε την ευθύνη για τον εαυτό σου, την οικογένειά σου, το λαό σου, και άρχισε να παίρνεις στα χέρια σου τον έλεγχο της μοίρας σου. Με ποιον τρόπο; Δεν ξέρω. Ίσως να υπάρχει κάτι που πρέπει να μάθετε από τον εβραϊκό λαό που βγήκε από την πιο καταστροφική ανθρώπινη τραγωδία του 20ου αιώνα, και αντί να βυθιστεί στην αυτο-λύπηση, έφτιαξε μια χώρα που ακμάζει και ευημερεί. Αυτό μπορεί να γίνει, και είναι στα χέρια σου. Είμαι έτοιμος να έρθω εκεί για να σε υποστηρίξω και να σε βοηθήσω.
Αλλά μόνο εσύ μπορείς να κινήσεις τους τροχούς της ιστορίας.

Με εκτίμηση,
Yishai, (Έφεδρος των Ισραηλινών Ενόπλων δυνάμεων)

Δεν υπάρχουν σχόλια: